OiOi:n smart space -ratkaisut maailmalle

Interaktiiviset näytöt yleistyvät yhä enemmän museoissa, teemapuistoissa, ostoskeskuksissa, urheilukerhoissa ja monissa muissa paikoissa. LED-kosketusnäytöt ovat kuitenkin usein kalliita ja logistisesti vaikeita asentaa. Tästä haasteesta inspiroituneena suomalainen OiOi on kehittänyt teknologian, joka muuttaa minkä tahansa pinnan kosketusnäytöksi helposti ja kustannustehokkaasti.

Vuonna 2010 OiOi:n Sami Kämppi, yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja, työskenteli pienessä suomalaisessa kaupungissa kehittäen verkkosivustoja ja Internet-sovelluksia. Vaikka tekniikka oli tuolloin rajallista, Kämppi oli vakuuttunut siitä, että sovellukset toimisivat tietokoneen näytön ulkopuolellakin, ja että niillä olisi arvoa fyysisessä maailmassa – hänelle kuitenkin kerrottiin, että jos hän haluaisi tavoitella tämän idean kehittämistä, hänen tulisi tehdä se vapaa-ajallaan.

Tämän seurauksena Kämppi ja hänen kollegansa Antti Kaukinen jättivät työpaikkansa alkaakseen kehittää ideaansa smart space –ratkaisuista eteenpäin. He tiedostivat hyvin perinteisen kosketusnäyttöön perustuvan teknologian, kuten LED-näyttöjen, huomattavat kustannukset, joten he päättivät keskittyä kustannustehokkaampaan ratkaisuun. “OiOi:n tavoitteena oli kehittää kosketusnäyttö ilman näyttöä”, kertoo yrityksen myynti- ja markkinointijohtaja Olli Marjalaakso.

“Voimme luoda kosketusnäyttöjä mistä tahansa materiaalipinnasta, kuten lumesta, jäästä tai kivestä”, sanoo Kämppi, jonka tekniikka käyttää projektoripohjaista lähestymistapaa. OiOi-näytöt on nyt asennettu useisiin paikkoihin – mukaan lukien leikkikentät, ostoskeskukset, tiedekeskukset ja sisäaktiviteettipuistot. Viime aikoina niitä on otettu käyttöön niin sairaaloiden kuntoutuskeskuksissa kuin kouluissakin.

Ajattele kansainvälisesti

Kotimaan menestyksestä huolimatta, muun muassa vaikuttavasta installaatiosta Helsingin lentokentällä, Kämppi ja hänen tiiminsä huomasivat rajoituksensa. Tämä ei johtunut pelkästään kansainvälisten kontaktien vähyydestä, vaan myös yrityksen ajattelutavasta, ”mindsetista”, jonka myötä keskityttiin liiketoimintaan oman maan sisällä.

Kasvua varten he tarvitsivat asiantuntijoiden neuvoja saadakseen heille relevantteja ​​kontakteja ja mahdollisuuksia, mutta myös avatakseen ajattelutapaansa kansainvälisten liikesuhteiden vaalimiseen. “Etsimme kumppaneita ympäri Eurooppaa Enterprise Europe Network -verkoston tarjoamien kanavien kautta”, Marjalaakso kertoo.

“Näin, että heillä oli potentiaalia kasvaa kansainvälisesti”, kertoo paikallisen Enterprise Europe Network  -verkostoon kuuluvan Turku Science Parkin Senior Advisor Mari Kivinen. “Verkoston neuvojen avulla OiOi osallistui tapahtumiin Suomessa, Isossa-Britanniassa, Ruotsissa, Belgiassa ja Portugalissa, toimien myös pk-yritysten lähettiläinä Lissabonissa pidetyssä Web-huippukokouksessa. Verkosto on myös antanut neuvoja rahoituksen hakemiseen. Heidän toiminta on erittäin positiivista ja ammattimaista.”

 Katse tulevaisuuteen

Verkoston tuella on ollut konkreettinen vaikutus OiOi:n liiketoimintaan.  “Olemme kaksinkertaistaneet liikevaihtomme vuosittain ja aloittaneet kansainvälisen laajentumisen. Tällä hetkellä olemme alan johtava yritys Suomessa ja rekrytoimme uusia ohjelmoijia liittymään joukkueeseen”, Kämppi sanoo.

Yhtiö on saavuttanut menestystä laajentuessaan muille markkinoille,  niin Eurooppaaan kuin kauemmaskin, kuten Kiinaan. Kämpille innovaation potentiaali on valtava. “Tutkailemme tällä hetkellä,  missä tätä tekniikkaa voitaisiin käyttää”, hän kertoo.

”Verkosto on tukenut OiOi:ta alusta alkaen, ihan ensiaskeleista”, Kämppi lisää . “Tämä tulee jatkumaan tulevaisuudessakin.”

Juttu on käännetty suomeksi Enterprise Europe Network -verkoston Internetsivuilta. Alkuperäinen teksti löytyy täältä.