“Me uskomme vastuullisuuteen, ekologisuuteen ja yhteiseen tekemiseen paremman ja kauniimman huomisen puolesta, tyyny kerrallaan”, kertovat yrityksen perustajat Veera Ylikotila ja Jenni Hakkarainen.

Xeralivingin tarina sai sysäyksen syksyllä 2019, kun sisustusalan pienyrittäjät Ylikotila ja Hakkarainen kohtasivat Habitare-messuilla. Syttyi kipinä jatkaa yhdessä: “Totesimme, että tästä on syntymässä kokonaan uusi brändi ja uudenlainen tapa luoda läpinäkyvästi valmistettuja vastuullisia sisustustuotteita.”
“Jokaisella tuotteellamme on vastuullisuuskartta, josta selviää tuotteen matka suunnittelupöydältä tuotteeksi, raaka-aineen valmistuksesta lopulliseen tuotantoon, varastointiin ja käytön jälkeiseen loppusijoitukseen saakka. Olemme mukana luomassa huomisen sisustusta”.
Ensiaskeleet kansainvälistymiseen Liettuassa
”Uuden brändin tuominen (kansainvälisille) markkinoille on vaatinut paljon uskoa omaan tekemiseen ja rohkeutta ottaa isoja steppejä.” Ylikotila kertaa.
Yrityksen perustajilla oli jo aikaisempien yritystensä Vera-Veran ja 2 x ilon kautta paljon kokemusta ja hyvät verkostot Suomessa. He toivoivat kuitenkin tukea toiminnan kasvattamiseksi kansainväliseksi: ulkoistamiseen, kansainvälisten verkostojen kasvattamiseen ja sopivien yhteistyökumppaneiden löytämiseen. Oman lisänsä toi Covid-19.
Ensiaskeleet otettiin Liettuassa, mistä he hakivat tehtaita ja yhteistyökumppaneita aluksi suoraan suurlähetystöltä saatujen tietojen perusteella. Paikalliselta kontaktilta saatiin kuitenkin tieto Enterprise Europe Network -verkostosta ja pian Hanna Riski, Senior Advisor Suomen EEN-verkostosta ottikin yhteyttä yritykseen.
Apu kansainvälistymiseen löytyikin kotinurkilta
”Olimme huojentuneita, kun kuulimme, että on olemassa verkosto, joka voi auttaa meitä löytämään tarvittavat kontaktit ja vieläpä maksuttomasti – kaikki mitä olimme yrittäneet tehdä itse”, Ylikotila muistelee.
EEN-verkoston avulla on löytynyt lukuisia yhteistyökumppaneita osallistumalla mm. virtuaaliseen matchmaking -tapahtumaan. ”Tapahtuma antoi meille hyvän startin kansainvälisten kontaktien löytymiselle. Löysimme muutaman kallisarvoisen kontaktin, joiden löytäminen ilman EEN-verkostoa olisi ottanut huomattavasti pidemmän ajan”, lisää Hakkarainen.
Ylikotila jatkaa: ”Viiden kanssa (Ruotsi, Portugali, Hollanti, Slovakia, Tsekki) aloitimme yhteistyön. Osa jäi kokeiluasteelle, mutta muutaman kanssa pääsimme varsinaiseen tuotantoon asti.”
“On todella hienoa, että olemme voineet auttaa Xeralivingiä kansainvälisessä yhteistyökumppaninhaussa eteenpäin. EEN-verkosto pystyi kääntämään matchmaking-tapahtumansa nopeasti virtuaaliseen muotoon ja tämä on mahdollistanut yritysten välisen verkottumisen erikoisesta koronavuodesta huolimatta. Olemme huomanneet, että virtuaaliset tapahtumamme ovat houkutelleet mukaan osallistujia aiempaa matalammalla kynnyksellä kun matkustamista ei vaadita”, toteaa EEN-verkoston asiantuntija Hanna Riski.
Yritykselle on myönnetty myös Tempo-rahoitusta Business Finlandin kautta, minkä yrittäjät kokevat olleen valtava apu.
”Don´t worry”: kulttuurierot haastavat ja kasvattavat
Vaikka osa saaduista kontakteista ei ole vielä johtanut mihinkään konkreettiseen, on ollut hyödyllistä tutustua eri kulttuureista ja eri maista tuleviin toimijoihin. Erilaisten toimintatapojen näkeminen ja ymmärtäminen tekee työskentelystä sujuvampaa kaikkien kanssa.
“Muutama harha-askel jouduttiin ottamaan toimijoiden kanssa, joiden kanssa ei päästy maaliin saakka – taas opimme, kuinka tärkeää on löytää juuri oikeat yhteistyökumppanit”, Ylikotila kertaa.
Ylikotila jatkaa: ”Portugalissa taas saimme kuulla lukuisia kertoja ”don’t worry”, kun aikataulut pettivät ja näytteet eivät vastanneet odotuksia.”
”Tehtaiden kanssa hintoja neuvoteltaessa olimme kahdestaan aika heikoilla (kaksi nuorta naista tekemässä ensimmäistä tilausta), mutta EEN-verkoston matchmaking -tapahtumasta löydetyn agentin avulla pääsimme eteenpäin ja saimme asiat sovittua, Hakkarainen muistelee.
Korona on vaikuttanut moneen; tehtaat toimivat hitaammin työntekijöiden ollessa välillä kotona hoitamassa lapsia ja kaikki tapahtumat on peruttu. Usko omaan tekemiseen on vienyt eteenpäin.
”Tee rohkeasti omaa, ja opi isommilta”
Näillä sanoin Ylikotila vinkkaa kansainvälistymistä miettiviä yrityksiä.
Yrittäjät muistuttavat, että aina saa ja pitää tarpeen tullen apua kysyä, ei kannata jäädä yksin ongelmien kanssa. ”On turhaa tehdä samoja virheitä uudelleen, mutta virheitä ei kannata myöskään pelätä. Kaikesta oppii!”, Ylikotila vinkkaa.
Tekstiilialan yritykselle visuaalisuus on tärkeää ja näkyvä osa tekemistä: ”Meille Instagram on ollut ja on tärkeä tekijä myös kansainvälistymisessä; hyödynnämme kansainvälisiä vaikuttajia ja teemme oman sisällön englanniksi. Myös maksullista FB- ja Google-mainontaa kannattaa hyödyntää.”, Hakkarainen sanoo.
Haasteita ei myöskään tarvitse pelätä. ”Asenteella pääsee pitkälle. Kaikki järjestyy kyllä aikanaan, kun vain jaksaa uskoa!”, muistuttaa Ylikotila.
Hakkarainen komppaa: ”Kansainvälisten kontaktien löytäminen voi aluksi olla haastavaa, mutta EEN-verkoston palveluiden myötä saimme jalkaa oven väliin.”
Tutustu yritykseen: https://xeraliving.fi/
Teksti: Elina Satta