10.12.2018

Suomalainen juomien maahantuoja nostaa maljan onnistuneelle yhteistyölle EEN-verkoston kanssa

Red Bev Oy on suomalainen juomien maahantuontiyritys, joka palvelee kauppoja ja ravintoloita ympäri maata. Red Bev on osallistunut useaan Enterprise Europe Networkin järjestämään yrityskontaktitapahtumaan, joista yhtiö on saanut arvokkaita uusia yhteyksiä ja laajentanut tuotevalikoimaansa.

Ranskalainen Hadrien Allauzen, joka on Red Bevin valikoimajohtaja ja yhtiökumppani, opiskeli markkinointia ja yrittäjyyttä Bourgognessa ja osallistui Erasmus-ohjelman yrittäjyyskurssille vuonna 2008, ennen suomalaiselle viinin maahantuojalle työskentelyään. Red Bev syntyi, kun hän ja hänen entinen esimiehensä päättivät vuonna 2011 perustaa oman maahantuontiyrityksen.

Tyhjä toimisto, jossa oli kaksi tuolia

Red Bev hankkii aktiivisesti viinejä, oluita, siidereitä ja väkeviä juomia pääasiassa eri puolilta Eurooppaa. ”Etsimme tuottajia, jotka sopivat täkäläisille markkinoille, ja sitten aloitamme näiden tuotteiden maahantuontiprosessin”, Allauzen kertoo. Yritys huolehtii myös tuotteiden markkinoinnista ja mainostamisesta suomalaisille kuluttajille.

”Aloittaessamme meillä ei kirjaimellisesti ollut lainkaan tuotteita, joita toisimme maahan. Ei ollut muuta kuin me kaksi pienessä tyhjässä toimistossa”, Allauzen muistelee. Tämän jälkeen yritys on kuitenkin kasvanut ripeästi. Nykyisin sen vuotuinen liikevaihto on 2 miljoonaa euroa ja sen laajenevaan tuotevalikoimaan kuuluu 130 tuotetta.

Menestyvä liiketoiminta huomattiin, ja Enterprise Europe Network -verkoston asiantuntija, joka etsi useiden viinintuottajien puolesta suomalaisia juomien maahantuojia, otti yhteyttä Allauzeniin. Kyseessä oli Turku Science Park Oy:ssa toimiva Satu Alapiha, joka esitteli verkoston tarjoamia mahdollisuuksia yritykselle. ”Näin heti, että Red Bevin menestys johtui loistavien viinien ja väkevien juomien tuottajien sekä suomalaisten kuluttajien makuun sopivan markkinoinnin yhdistelmästä”, hän sanoo.

Menestys Bordeaux’ssa

Myöhemmin Alapiha järjesti Allauzenille ja tämän liikekumppaneille mahdollisuuksia osallistua useisiin tapaamisiin kaikkialla Euroopassa. ”Muistan, miten osallistuimme vuonna 2016 Bordeaux’ssa tapahtumaan, joka oli meille todellinen menestys, sillä saimme viisi kumppania. Yleensä olimme tyytyväisiä, jos tapasimme edes yhden!” Allauzen kuvailee.

Tapaamismahdollisuuksien järjestämisen lisäksi Alapiha ilmoittaa Red Beville, kun Suomessa vierailee yrityksiä, jotka Red Bev voisi tavata yhteistyön merkeissä. ”Yhteistyö on ollut heille loistava tilaisuus laajentaa tuotevalikoimaansa”, hän lisää.

Yritys on Enterprise Europe Network -verkoston kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta voinut tuoda Suomeen useita uusia viinejä ja konjakkeja sekä nähnyt liikevaihtonsa kasvavan. Kun Allauzenilta kysytään tulevaisuuden suunnitelmista, hän vahvistaa yhteistyön verkoston kanssa jatkuvan ja mainitsee, että alustavat keskustelut japanilaisten tuottajien kanssa antavat mahdollisuuksia laajentaa valikoimaa vielä lisää.


Hadrien Allauzen, Portfolio Manager, Partner