Euroopan komissio kerää mielipiteitä pk-yrityksille suunnattujen ja immateriaalioikeudessa tukea tarjoavien kansainvälisten IP SME Helpdeskien toiminnasta Kiinassa, Kaakkois-Aasiassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Intiassa.
Pk-yrityksille suunnattujen ja immateriaalioikeudessa tukea tarjoavat IP SME ovat toimineet vuodesta 2008 lähtien. Tarkoituksena on arvioida IP SME Helpdeskien tehokkuutta ja vaikuttavuutta, ja kuulla ehdotuksia palvelun parantamiseksi, jotta se vastaisi paremmin ko. maiden markkinoille suuntaavien pk-yritysten tarpeita.
International IP SME Helpdesk -tukipisteitä on nyt viisi, ja ne kattavat seuraavat alueet:
- Kiina (kattaa Manner-Kiinan, Hongkongin, Macaon ja Taiwanin)
- Kaakkois-Aasia (SEA) (kattaa Brunei Darussalam, Kamboda, Indonesia, Lao PDR, Malesia, Myanmar, Filippiinit, Singapore, Thaimaa, Vietnam)
- Latinalainen Amerikka (LA) (kattaa Argentiinan, Bolivian, Brasilian, Chilen, Kolumbian, Costa Rican, Kuuban, Dominikaanisen tasavallan, Ecuadorin, El Salvadorin, Guatemalan, Hondurasin, Meksikon, Nicaraguan, Panaman, Paraguayn, Perun, Uruguayn, Venezuelan)
- Intia
- Afrikka (kattaa kaikki Afrikan maat, ei kuulu tämän kuulemisen piiriin)
IP SME Helpdeskit tarjoavat apuaan paikallisiin teollis- ja tekijänoikeuksia koskeviin sääntöihin ja menettelyihin EU:n pk-yrityksille, jotka toimivat tai aikovat päästä kyseisille markkinoille. Apu sisältää suoran neuvontapalvelun, jossa pk-yritykset voivat esittää kysymyksiä ja saada vastauksen enintään kolmessa päivässä, sekä koulutuksia ja verkkoaineistoja, kuten julkaisuja ja oppaita IP-suojauksesta.
Vastaukset auttavat komissiota arvioimaan, onko kansainvälisistä IP SME Helpdeskeistä hyötyä ulkomaisille markkinoille saapuville tai tuleville EU:n pk-yrityksille ja ovatko muutokset tarpeen (esimerkiksi onko fyysinen sijainti ulkomailla edelleen tarpeen).
Afrikan ja Euroopan IP Helpdeskit eivät kuulu tämän arvioinnin piiriin. Africa IP Helpdesk on toiminut vasta kolme vuotta, ja eurooppalainen IP Helpdesk keskittyy vain EU:n markkinoihin. Tästä huolimatta voit kertoa mielipiteesi Africa Helpdeskin toiminnasta, sillä tämä voi auttaa parantamaan muiden helpdeskien tarjoamia palveluita.
Komissio ja kyselyn toimeenpaneva yritys käsittelevät vastaukset tietosuojasääntöjen mukaisesti. Annettuja tietoja ja tässä kyselyssä esitettyjä mielipiteitä käsitellään luottamuksellisina eikä niitä julkaista. Kerätyt tiedot esitetään koosteena tai anonymisoidaan siten, että vastaajien tunnistaminen on mahdotonta.
Kysely on saatavilla englanniksi, voit vastata millä tahansa EU:n virallisella kielellä (englanniksi vastaaminen helpottaisi kuitenkin analysointia).
Kysely on auki pe 11.4.2025 saakka ja siihen pääsee vastaamaan tästä: EUSurvey – Survey
Kiitos!
Lue lisää IP Helpdesk -palvelusta.