9.12.2024

Match XR Matchmaking yhdisti yrityksiä ennen Slushia

Juuri ennen Slushia järjestetty Match XR kokosi tänäkin vuonna yhteen satoja laajennetun todellisuuden (XR), paikkatietotekniikan, Web3:n, tekoälyn alan yrityksiä. Tapahtuman uutuutena oli Innovation Talks -osio, jossa keskusteltiin pelialan kestävästä kehityksestä ja tekoälyn eettisestä hyödyntämisestä. Suomalaisille ja ruotsalaisille organisaatioille oli lisäksi tilaisuus Horisontti Euroopan ja Digitaalinen Eurooppa -rahoitushauista. Suomen Enterprise Europe Network (EEN) järjesti yrityksille Match XR:ssa yrityskontaktitapahtuman Match XR Matchmaking. joka mahdollisti kahdenväliset tapaamiset.

Matchmaking-tapahtumassa oli yli sata osallistujaa ja he edustivat yli 20 maata. Yritysten tapaamiset tilaisuudessa olivat ennalta sovittuja ja ne kestivät 20 minuuttia. Osallistujat loivat matchmaking-järjestelmään oman profiilinsa, jossa he kertoivat keitä ovat, mitä yritys tekee, mitä se etsii tai tarjoaa, ja milloin tapaaminen onnistuu.

JUICE Immersiven luova johtaja ja toinen perustajista Owen Cotterell osallistui Match XR:ään sekä näytteilleasettajana että matchmaking-osallistujana. Hänen yrityksensä oli mukana Slushissa osana Innovate UK:n Createch-ryhmää.

”MatchXR-tapahtuma oli täydellinen tapa aloittaa viikkomme Slush Helsingissä! Tapahtuman matchmaking-alusta oli loistava tapa tutustua muihin tapahtumaosallistujiin etukäteen ja järjestää tehokkaasti tapaamisia. Tapahtumapäivä oli kiireinen, ja päivän aikana kävin lukemattomia keskusteluja tulevien asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Keskustelujen ansiosta pystyin vertaamaan EmbodyCam 360VR -teknologiaamme ja selvittämään konkreettisia ja mahdollisia synergioita. Suosittelen ehdottomasti MatchXR:ää kaikille, jotka toimivat immersiivisten teknologian parissa!”

Owen Cotterel, JUICE Immersive esittelee tuotettaan suomalaiselle kävijälle (kuva Mari Kivinen)

 

 

Avainasiakaspäällikkö Iiro Naamanka 3D Talosta oli mukana myös sekä näytteilleasettajana että matchmaking-osallistujana. 3D Talo on ollut laajennetun toimialalla eli XR-alalla jo vuodesta 2016. Yritys tekee virtuaalitodellisuuskoulutuksia teollisuuden tarpeisiin. 3D Talo Finlandille Match XR on jokavuotinen tapahtuma; yritys on ollut mukana niin pitkään kuin tapahtumaa on järjestetty. Heille MatchXR on kohtaamispaikka; näkee alan tuttuja ja sen missä kukakin on erilaisten teknologisten ratkaisujen osalta.

”Tapahtuman parasta antia meille ovat keskustelut, joissa voidaan ideoida uutta ja miettiä miltä toimialamme tulevaisuus näyttää ja millaisia kehityssuuntia muut näkevät meidän toimialallamme. Emme ole niinkään myymässä osaamistamme vaan enemmänkin vaihtamassa ajatuksia ja näkemyksiä nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Ehkäpä siis oppimassa myös jotain uutta itsekin”, sanoo Iiro Naamanka.

Ruuhkaa 3D Talon ständillä esittelyssä (kuva Iiro Naamanka)

 

Katso myös
Enterprise Europe Network Suomen matchmaking-tapahtumat
Finnish AI Region EDIH: tekoälyn kärkihanke pk-yrityksille
XR2Learn-rahoitus, Open Calls

 

Teksti
Johanna Niemistö
asiantuntija, kansainväliset asiat
Enterprise Europe Network
Helsingin seudun kauppakamari


Haluatko pysyä ajan tasalla ajankohtaisista uutisista?

Tilaa uutiskirjeemme täältä!